Musik

Efter studentereksamen studerede jeg musikvidenskab med fokus på musikteori og musikhistorie ved Københavns Universitet. Herefter blev jeg optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor jeg specialiserede mig i sang og klaver. Jeg havde den store ære at studere under professor og operasanger Kim Borg samt privat hos mit store idol, operasanger Lone Koppel.


Efter to år på konservatoriet i København blev jeg optaget på en af verdens mest anerkendte operaskoler, Royal College Opera School i London, hvor mange af mine forbilleder også er uddannet. Her modtog jeg undervisning af prominente navne som Sir Peter Pears og optrådte under ledelse af Sir David Willcocks. Jeg blev også solist ved operakompagniet Abbey Opera i London.


Efter et år i London modtog jeg en treårig solistkontrakt ved Sydney Operaen i Australien, tilbudt af daværende leder og dirigent Richard Bonynge, hvis indspilninger jeg havde beundret siden barndommen. 

Fra min koncert med Dame Joan Sutherland og dirigent Richard Bonynge på Sydney-operaen

Min debut var en friluftskoncert foran 300.000 tilskuere uden for operahuset, hvor jeg debuterede med en af verdenshistoriens største operasangere, Dame Joan Sutherland. Siden da har jeg sunget utallige roller og givet koncerter i Sydney og rundt om i verden.


Efter nogle år tog jeg en pause fra musikkarrieren for at uddanne mig til læge og omlægge min stemme til heltebas-baryton. Jeg ønskede også at forfølge min anden store livsdrøm, nemlig en karriere inden for psykiatrien. Efter at have afsluttet min uddannelse som psykiater valgte jeg dog at fortsætte denne vej og indspillede mit sangrepertoire i fritiden, blandt andet på Det Kongelige Teater sammen med forskellige musikere. Det blev til næsten 1.000 indspilninger, hvoraf et udvalg kan høres på YouTube og via lydfiler på hjemmesiden nedenfor. Indspilningerne inkluderer både lied- og operarepertoire for bas og baryton samt enkelte Shakespeare-monologer, da teaterkunsten også har været en livslang passion for mig.


Senere har jeg kombineret mine karrierer inden for musik og psykiatri ved at undervise på operaakademiet, FOF og holde foredrag om sammenhængen mellem opera, psykologi og psykiatri. Min særlige interesse ligger i, hvordan operakomponisterne udtrykker karakterernes ubevidste følelser, motiver og adfærd gennem orkestrets lagdeling, og hvordan man kan afkode disse komplekse emotioner i musikken.


Dette har ført til, at jeg har holdt adskillige foredrag for operaelskere, musikere, psykiatere og læger både nationalt og internationalt. Jeg har også medvirket i flere radio- og TV-udsendelser om psykiatri og opera. Desuden har jeg undervist i sang og skuespil i mange år.

Billeder fra min sangkarriere

Billederne ovenfor er et mindre udvalg fra min karriere som operasanger. Der er billeder af koncerter og operaforestillinger bl.a. fra min ansættelse som operasolist på Sydney-operaen.

Portrætterne er med de kunstnere, som især har haft indflydelse på mit liv og karriere:

Maestro Richard Bonynge, Dame Joan Sutherland, operasanger Lone Koppel, koreograf og balletchef John Neumeier. 

Udvalg af Youtube-videoer

Foredrag om opera og musik og sammenhængen til psykologi og psykiatri

 

Eksempler på emner, jeg har holdt foredrag om

  • Foredrag om kreativitet og psyke
    Festsalen på Frederiksberg Rådhus 01/10/2011 


  • Mani og psykose i Tristan og Isolde
    1. foredrag for WAGNER-SELSKABET den 25/10/2011


  • Wagners beskrivelse af psyken i orkesterets lagdeling 
    2. foredrag for WAGNER-SELSKABET


  • Hvordan udtrykker operakomponisterne personernes ubevidste følelser, seksualitet og psykiske sygdomme i orkesterets lagdeling i de store operaværker?
    Foredrag for Foreningen Operaaftner i København FOIK i Odd Fellow Palæet den 17/11/2011


  • Hvordan afkode skjulte psykologiske budskaber i musikken hos Mozart, Verdi, Puccini og Wagner 
    Lægekredsforenings årsmøde Vejle Amt maj 2005 


  • Kommunikation og samtaleteknik fx på arbejdspladsen, med kollegaen eller i parforholdet 
    Amager Hospitals netværkspersoner 2005. 8 temadage for DSB 2006 og 2007 


  • Spørgeteknik ved samtale med den suicidale (selvmordstruede) og deprimerede
    Rigshospitalets psykiatrisk afdeling 2007


  • Kognitiv spørgeteknik ved angstlidelser, misbrug, den særligt vanskelige patient og personlighedsforstyrrede 
    Amager hospital psykiatrisk afdeling 2006


  • Emotioners anatomi belyst historisk 
    Amager psykiatriske afdeling 2005 


  • Mani og depressioner i musikken
    3 foredrag ved Professor, dr. med. Tom Bolwig, Lægelig direktør, dr.med. Rasmus Fog og Sebastian Swane.
    Maj 2000 Nationalmuseet og Musikhuset Århus. Efteruddannelse for danske læger. Udgivet på video af Lundbeck 


  • Skizotypi og jeg-forstyrrelser udtrykt i librettoen og musikken til Peter Grimes af Benjamin Britten
    Festforedrag ved Dansk psykiatrisk Selskabs Årsmøde i Faaborg 27. februar 2003 


  • Narcissisme: Kierkegaards identifikation med Mozarts Don Juan
    Maj 2001 Nationalmuseet og Musikhuset Århus. Efteruddannelse for danske læger. Udgivet på video af Lundbeck 


  • Underbevidstheden og seksualitet udtrykt i kunsten
    Lægekredsforeningen årsmøde Storstrøms Amt februar 2004. Rotary 2007


  • Personlighedsforstyrrelser udtrykt i operaer 
    Lægekredsforeningens generalforsamling Ringkøbing Amt oktober 2005 


  • Tchaikovskys depressioner og skjulte selvportræt i orkesteret i operaen Eugen Onegin 
    Ålborg, Århus, Kbh., foredrag for læger 2001 arrangeret af Lundbeck


  • Psykiske sygdomme udtrykt i musikken. Hamborg operaen 2000 
    Tysk psykologisk forening 


  • Geni og sindssyge.
    Medicinsk etisk komites årsmøde 1999 


  • Jalousi og forrykthed i operaer
    Retspsykiatrisk årsmøde 2002 


  • Angst og depression udtrykt hvordan? 
    Efteruddannelsesseminar for læger Skarrildhus marts 2003 


  • Sammenhængen mellem psykiatri og opera
    Adskillelige foredrag på psykiatriske afdelinger, Panum, musikforeninger, operaforeninger, firmaer mm. 


  • Maria Callas psykologiske karakteriseringsevne
    Forskellige musikforeninger og højskoler. 

 


Udvalg af evalueringer af mine foredrag

 

Kære Sebastian.

 

På Testrup Højskole havde vi i juni 2015 et sommerkursus om ”Ideer, der ændrede verden”. En af aftenerne bød Sebastian Swane på foredraget ”Moderne psykoterapi med udblik til operaens verden”. Her holdt han forsamlingen i ånde i flere timer med en henrivende tour de force ind i menneskesindet og i musikkens univers. Det har han selvsagt de bedste forudsætninger for, da han med sin specielle baggrund repræsenterer en ultimativ professionalisme på begge områder.

 

Han indledte med en række inspirerende terapeutiske indsigter, renset for nørdet selvsutteri og leveret i en fængende beskrivelse, som blev anskueliggjort af et righoldigt eksempelmateriale. Her var pædagogisk finesse parret med lune og humor.

 

Da han siden hen foretog en cross over ind i operaens verden, sad vi alle som på pinde. Hans performance nærmede sig det balstyriske, da han brugte ouverturen til Richard Strauss’ ”Rosenkavaleren” til at illustrere, hvor store psykologiske og erotiske dybder man kan støde på i operaens musikalske formsprog.

 

Det var berigende, bjergtagende, forførende og underholdende på én og samme tid. Kort sagt en mageløs aften. 

 

Jørgen Carlsen, idéhistoriker, forstander for Testrup Højskole og medlem af Det Etiske Råd. 

 

____________________________

 

28/10/09:
Ordrupgaard-samlingen: 

Kære Sebastian Swane,

I onsdags havde jeg den fornøjelse at høre Dem på Ordrupgaard. 
Det er en af de største foredrags-oplevelser, jeg har haft, og gid jeg, igennem de forgangne årtier, hvor jeg selv har holdt hundredvis af foredrag, havde haft samme evner. 
Det var forrygende, inspirerende og morsomt.
Jeg har i en årrække været medlem af bestyrelsen for Foreningen Operaaftener i København, som arrangerer koncerter i Odd Fellow Palæet. Det ville være en gave, hvis vi kunne overtale Dem til at holde foredraget for os. 
Jeg må nu erkende, efter at have været operaentusiast i en menneskealder, at jeg havde forstået meget lidt, indtil jeg hørte Dem forklare.
Med venlig hilsen
Jesper Berning, dr.jur./LLD


____________________________


Okt. 2011:

Utrolig indsigt i Wagners kompositoriske evner blev i aften del ved Sebastian Swanes dynamiske og tankevækkende foredrag i Richard Wagner Selskabet. Parløbet opera og psykiatri i mellem anskueliggjordes på flotteste vis. Et strejf af "lyset" er blevet os åbenbaret. 
Finn Elkjær Formand for Wagner-Selskabet


____________________________

 

6/12/2007
Kære Sebastian Swane 

Endnu engang tusind tak for et særdeles vellykket, inspirerende, betagende, besnærende, professionelt, uovertruffen, charmerende og uforglemmeligt foredrag (så kan jeg næsten heller ikke præstere flere superlativer (men de er af et oprigtigt og ærligt hjerte) på egne og Rotaryklubbens vegne.
Mange hilsener og på gensyn.
Peter Lundström
Speciallæge 


____________________________


Jan 2010
Sebastian Swane formår at formidle viden om psykiatri gennem opera. En ny "Hjerne Madsen", men på en helt anden måde. Sebastian brænder igennem og fanger sit publikums opmærksomhed, så der formidles en mængde viden på en under-holdende måde - både om psykiatri og opera på én gang. En fantastisk formidler- og der er substans i budskaberne. 
Kristen Kistrup 
Centerchef og formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri


____________________________



Odd Fellow Palæet Store sal, 18. Nov 2010:

Sjældent har jeg oplevet en så gnistrende og begejstret foredragsholder, som har så stærkt et tag i stoffet og fremfører det så ligefremt, seriøst og muntert. Virtuost, ganske enkelt! Jeg fik omgående lyst til at høre ham igen. Sebastian Swane kom langt ud over rampen og nåede sine tilhørere med sin retorik og stemmens magiske kraft. Omspandt os alle med en intensitet af lyttende stort nærvær. Hans emne er så inspirerende og brigende, samtidig med at jeg som lytter bliver meget klogere på den musik, jeg har hørt så mange gange. Fra denne aften og resten af mit liv lytter jeg anderledes til, hvad komponisten fortæller i sin musik om de følelser, som de agerende roller udtrykker og især til det som musikken fortæller.
www.Bjarneholm.dk
Kunstnerisk arrangør og formidler 


____________________________



December 2010:
Sebastian Swanes foredrag er et, jeg aldrig glemmer. Der er ikke gået en dag uden, det har været i mine tanker. At det har betydet noget for alle tilhørerne, der var der den aften (ca. 200) - taler for sig selv: Begejstringen har smittet både vores medlemmer og vores gæster, således at der få uger efter er optaget 18 nye medlemmer! Mange medlemmer har tilkendegivet, at de var, lige som mig, "Høje" efter Sebastians foredrag. Ikke alene er Sebastian fysisk meget aktiv, engageret og yderst velformuleret, men han bringer også en helt ny forståelse af komponisternes psykologiske formåen. Jeg ønsker blot at høre det næste hurtigst muligt. Jeg håber meget han har lyst at komme igen i 2011. 
Preben Nyeland
Formand for FOIK (Foreningen operaaftner i Kbh.)


____________________________

 

Vi er bekymrede om Odd Fellow Palæets store sal er stor nok. Allerede nu 2012 er de første 100 tilmeldinger kommet. Sidste år hvor Sebastian Swane holdt sit foredrag gav 200 begejstrede tilskuer et stående bifald.
Preben Nyeland. Formand for FOIK (Foreningen af operaaftner i Kbh.) 



____________________________



Sebastian Swanes mange foredragsrækker, både herhjemme og i udlandet, har klædt mange ikke-operamennesker utrolig godt på, takket være Sebastians store pædagogiske evner og utrolig inspirerende måde at indfange sit publikum på.
Selv har jeg ikke truffet noget menneske, der har kunnet gøre det ubegribelige så begribeligt, hvorfor det ville glæde mig, om DR kunne gøre brug af hans evner i DR´s kulturoprustingsindsats.
Flemming Christiansen Foreningen af Operaens Venner

 


____________________________



Tirsdag den 25. oktober 2011 holdt operasanger og speciallæge i psykiatri et eminent foredrag om den utrolige sammenhæng musikken og psykiatrien imellem i Wagners kompositioner. Hver node, nodesekvensog figur var ikke blot et ledemotiv, men havde så at sige deres egne liv og udtrykte også mere i dybden og i adskillige lag, hvad komponisten ville og vil os med sit værk. Utroligt, hvad foredragsholderen påviste.
Sebastian Swanes egne karriererer i sig selv imponerende. Debut som 25-årig på Sydney Operaen, senere blev det medicinstudiet med

efterfølgende speciale i psykiatri.
Som kuriosum er han endog i familie med Richard Wagner.
Over 70
tilhørere lyttede intenst. Vi glæder os til næste gang.
Richard Wagner selskabets Nyhedsbrev nr. 4 – 2011

  

 

Udtalelser og anbefalinger af min sang fra dirigenter, sangere og instruktører, jeg har arbejdet sammen med



"Sebastian is a bass with a beautiful voice, sound musicality and much theatrical potential. He performed the role of Dr. Miracle with Dame Joan Sutherland and me in Sydney exceedingly well and with much success."


Richard Bonynge
Chief and pricipal Conductor
Music Director

 

____________________________



"Mr. Sebastian Swane is a highly gifted singer, with an excellent voice, great knowledge and love of opera and sound technique."
Michael Schønwandt
Chief and pricipal Conductor
Adjungeret professor


____________________________



"Nature has provided Sebastian Swane with a magnificent voice, musicality and talent for dramatic arts."

Frans Rasmussen
Conductor 
Docent Royal Conservatory Copenhagen


____________________________



"Sebastian Swane first success with The Australian Opera was in "The tales of Hoffmann where he sang "Dr. Miracle" partnering Dame Joan Sutherland. I worked with Sebastian in productions which he performed in Sydney, Melbourne and Adelaide with considerable acting skills."
Elke Neidhardt
Resident producer Sydney Opera House

 


____________________________


  

"Having worked with Sebastian Swane through several years, I can only maintain what an enormous talent he is. Mr. Swane has a marvelous bass-barytone, a beautiful material of voice and is furthermore extremely musical and intelligent."

Lone Koppel Opera Singer at The Royal Opera Theatre Copenhagen


____________________________

 

"Sebastian Swane has a very powerful high bass voice, combined with a solid musicality and considerabel acting abilities; a combination which nowadays is looked upon as one of the most central abilitis in a singer`s career. He is a very talented singer with unusual voice qualities." 
Kim Borg
Operasinger and Professor Royal Conservatory Copenhagen


____________________________



"In my opinion Mr. Sebatian Swane possesses a richly-toned bass voice of wide range. Musically he shows a good sense of style; his phrasing is intelligent and shapely, and he handles the text with a sense of poetry and imagination. His equipment has definite dramatic possibilitis, while it is always musically appealing."
Peter Gellhorn. Conductor Covent Garden and Glyndebourn. Professor, composer and pianist . 


____________________________



"Sebastian Swane is an impressive man with a remarkable bass-baritone voice of distinctive quality and power, with a keen unusual and artistic perfection. I have no hesitation in recommending him on the highest level." 
Edgar Evans. Tenor at Covent Garden 


____________________________


 

"Sebastian Swane is a highly talented dramatic singer and has a true operatic bass voice."
Kjeld Thaarup
Associate professor. The Danish Royal Conservatory


____________________________


 

"Sebastian Swane has a bass-baritone-material of unusual beauty and quality. He has a brilliant, very strong voice of extensive compass and of the specific and rare northern potential. When I furthermore add artistic ability, natural talent for acting, high intelligence and solid knowledge of literature, history and philosophy, it is easy to see, that I am able to give him my warmest recommendation." 

Elisabeth Schouenborg.

Lector of musicology University of Copenhagen in singing.


____________________________


 

"Mr. Sebastian Swane is an experienced Danish actor and as well as having a good voice, he is a flexible and receptive actor."
Richard Gregson 
Theatre Director and Resident Producer Royal Opera House Covent Garden 


____________________________



"Sebastian er en af de mest interessante og talentfulde personer, jeg har mødt. Han har en ubegribelig intellektuel og intuitiv forståelse af det menneskelige følelsesliv, som han forstår at bruge til at omsætte enhver komponists hensigter i musikalske sammenhænge. Han er en utrolig original fortolker. Aldrig har jeg arbejdet med en musiker, der har gjort sig så nøje overvejelser omkring hver enkelt værk, karakteren og udtrykket. I udøvelsen er der heller intet at savne. Sebastians stemme, mimik og hele hans væsen er som skabt til de store operascener. Ikke én tone eller ord virker overføldigt, ikke én bevægelse i hans krop og ansigt mangler mening. En intensitivitet jeg aldrig før har mødt mage til. Jeg er næsegrus beundring."
David Lau Magnussen. Pianist Musikkonservatoriet København og Wien 

 


____________________________


 

Fed stemme og hvilket omfang. Flot sonor stemme med både bid og piano. Din Tryllefløjte er helt fantastisk, Der Tod und das Mädchen suveren. Händel og Hoffmann ligeså, du brager hen over orkesteret. Philips monolog er det bedste, Roderigo også flot. Utrolig du kan begge dele, og jeg er dybt imponeret over dit omfang. Og læse monologer kan du sgu da også. Sikke et talent. 

Kjeld Christoffersen
Kongelig operasolist Baryton
2011

Mine sang-indspilninger

MOZART

Figaros bryllup / Le Nozze di Figaro. Arie: Non Piu andrai. Orchestra: The Plovdiv Philharmonic Orcehstra. Conductor: Hayden Todorov. Figaro: Sebastian Swane

VERDI

Don Carlos.

Philips monolog. Comppagnia d`Opera Italiana. Direttore Antonello Gotta. Sebastian Swane singing.

PUCCINI

Tosca. Scarpia monolog 1.act. Tre spirri. Una carozza. With orchestra and choirs. Conductor: Antonello Gotta. Orchestra: Compagnia d`Opera Italiana. Singing: Sebastian Swane

SCHUMANN

Dichterliebe. Im wunderschönen Monat Mai. Recorded at The Royal Opera House Copenhagen 2012. Singing: Sebastian Swane

MOZART

Tryllefløjten / The Magic Flute. Sarastro: In diesen Heiligen Hallen. Orchestra of the Sofia National Opera. Conductor: Nayden Todorov. Sebastian Swane singing


VERDI

Don Carlos.

Rodrigo: O carlo ascolta....Io morrò. Conductor: Antonello Gotta. Orchestra: Compagnia d`Opera Italiana. Singing: Sebastian Swane

PUCCINI

Kappen / Il tabarro. Michele: Nulla!... Silenzio. Conductor: Marcella Tessarin. Orchestra: Compagnia d`Opera Italiana. Singing: Sebastian Swane

SIBELIUS

Svartar rosor. Opus 36. Nr.1.Recorded at The Royal Opera House Copenhagen 2012. Singing: Sebastian Swane

MOZART

Figaros bryllup / Le Nozze di Figaro. Conte: Vedro mentr`io sospiro. The Plovdiv Philharmonic Orchestra. Conductor: Nayden Todorov. Singing: Sebastian Swane


VERDI

Skæbnens Magt / La forza del destino. Carlo: Morir! Tremenda cosa! Urna fatale del mio destino. Conductor: Antonello Gotta. Orchestra: Compagnia d`Opea Italiana. Singing: Sebastian Swane

PUCCINI

Edgar. Franck: Questo amor. Conductor Marcella Tessarin. Orchestra: Compagnia d`Opera Italiana. Singing: Sebastian Swane

STRAUSS

Zueignung. Op. 10, Recorded at The Royal Operahouse Copenhagen 2013. Singing: Sebastian Swane

Hør flere sange, lieder og opera-arier på min Soundcloud-side

Hvis du bruger iPhone, så skal du installere Soundcloud-app'en for at høre musikken (app'en er gratis).